Kwalitatief onderzoek

Het betrekken van jonge gebruikers in het denk- en ontwerpproces staat bij UXkids centraal. We doen dit door middel van kwalitatief onderzoek. Tijdens één-op-één sessies of kleine groepssessies leggen we nieuwe ideeën en concepten, bestaande producten of nieuwe ontwerpen voor aan de jonge doelgroep.

Kwalitatief onderzoek biedt de flexibiliteit vragen te stellen die passen bij de leeftijd van de jonge doelgroep. Maar vooral door goed te kijken leren wij keer op keer meer over hoe kinderen en jongeren omgaan met digitale producten. Naast inzicht in waar gebruikers vastlopen, leren we ook waarom ze vastlopen.

Naast kinderen en jongeren betrekken we ook leerkrachten, ouders en verzorgers bij ons gebruikersonderzoek.

Vier onderzoeksmethoden uitgelicht

Vier onderzoeksmethoden uitgelicht

User tests

User tests worden gebruikt om een product te evalueren of valideren. Met behulp van een user test wordt informatie verzameld over de wensen, behoeften en verwachtingen van kinderen en jongeren met betrekking tot een app, een website of (educatieve) software. Lees mee over user tests.

Focusgroepen

Focusgroepen worden gebruikt om inzichten en meningen te verzamelen over een bepaald onderwerp of product(idee). Door de interactie mét en tussen leeftijdsgenoten kunnen deelnemers elkaars standpunten aanvullen en beïnvloeden waardoor nieuwe perspectieven en ideeën ontstaan. 

Interviews

Interviews worden gebruikt om inzicht te krijgen in persoonlijke ervaringen, wensen en meningen van de gebruiker. Interviews helpen bij het in kaart brengen van de context van het gebruik en de wensen en verwachtingen die de gebruiker op verschillende momenten heeft met betrekking tot een product. 

Playtesting

Playtesting is dé manier om inzicht te krijgen in hoe (hele) jonge kinderen een product ervaren. Playtesting is een onderzoeksmethode waarbij een product wordt gebruikt door kinderen in een informele omgeving. Inzichten worden vooral verzameld door kinderen te observeren en te begrijpen hoe kinderen omgaan met een product. 

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden

Jij bent tijdens alle onderzoekssessies meer dan welkom. Dat kan op locatie of op afstand via een live videostream. Kijk samen met je team hoe jullie doelgroep reageert op een nieuw idee of ontwerp.

In 4 weken van kennismaking naar oplevering rapport:
Week 0: Vrijblijvende kennismaking en briefing
Week 1: Voorstel met aanpak, kosten en planning
Week 2: Werving deelnemers
Week 3: Onderzoek 
Week 4: Terugkoppeling inzichten en aanbevelingen

Kinderen delen hun mening tijdens een focusgroep

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Kinderen delen hun mening tijdens een focusgroep

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Kinderen delen hun mening tijdens een focusgroep

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie