Focusgroepen met kinderen: Dé methode voor het verzamelen van nieuwe perspectieven en ideeën
7 sep. 2023
Bij UXKids geloven we dat de beste digitale producten voor kinderen worden ontwikkeld mét kinderen. Daarom betrekken we jonge gebruikers het liefst bij elke fase van het ontwerpproces. Door goed te luisteren naar kinderen en jongeren kunnen we hun unieke perspectieven en behoeften nog beter meenemen in het ontwerp.
Focusgroepen met kinderen zijn een waardevolle onderzoeksmethode die we vooral inzetten om nieuwe inzichten te verzamelen en inzicht te krijgen in meningen over een onderwerp, concept of nieuw product.
Wat is een focusgroep?
Tijdens een focusgroep wordt een begeleide groepsdiscussie gevoerd over verschillende onderwerpen. Door de interactie met leeftijdsgenoten kunnen deelnemers elkaars standpunten aanvullen en beïnvloeden waardoor meningen worden gedeeld, feedback wordt gegeven en nieuwe perspectieven en ideeën ontstaan. Inzichten uit focusgroepen zijn van onschatbare waarde bij het ontwerpen van gebruiksvriendelijke producten die écht aansluiten!
Focusgroepen met kinderen bij UXkids
Net als andere onderzoekmethoden, werken ook focusgroepen met kinderen net even anders dan met volwassenen. Kinderen hebben een uitgesproken mening, veel fantasie en zijn in hun denken niet beperkt door kaders, die wij bij volwassenen wel vaak tegenkomen. We zetten een aantal aanpassingen, die wij toepassen voor succesvolle focusgroepen met kinderen, op een rij:
Less is more
Hoewel in de meeste UX literatuur staat dat een focusgroep bestaat uit 6 tot 10 gebruikers, heeft de ervaring ons geleerd dat een focusgroep met kinderen het beste werkt met maximaal 3 tot 4 personen per groep. In een kleinere groep komen kinderen en jongeren beter tot hun recht. Zeker voor (jonge) kinderen is het makkelijker zich veilig te voelen in een kleinere groep. Een kleinere groepsgrootte zorgt dan ook voor een betere groepsdynamiek. Ook hebben kinderen meer individuele aandacht nodig en kunnen wij in een kleinere groep beter waarborgen dat elk kind wordt gehoord. Op die manier krijgen we ook echt de verschillende perspectieven uit de groep op tafel.
Werken met duo’s
Bij kinderen en jongeren is het heel belangrijk dat je de juiste aansluiting vindt en zorgt dat ze zich op hun gemak voelen. Daarom vragen we vaak aan deelnemers om een vriendje of vriendinnetje mee te nemen. Het creëren van een veilige omgeving is belangrijk en is makkelijker te realiseren wanneer een deelnemer samen met een bekende deelneemt. De meerwaarde zien we bij zowel verlegen (jonge) kinderen als onzekere jongeren.
Leuk, maar niet kinderachtig
We denken bij UXkids goed na over hoe we de betrokkenheid van kinderen en jongeren tijdens de focusgroepen kunnen vergroten. Waar mogelijk maken we onze focusgroepen speels, creatief, afwisselend en vooral niet te lang, met als doel dat kinderen vrij kunnen experimenteren en hun ideeën kunnen uiten. Ook passen we ons taalgebruik aan. We kijken daarbij per leeftijdsgroep en per project wat het beste aansluit, waarbij we er altijd voor waken de aanpak en taalgebruik kinderachtig te maken, want elk kind hoe jong ook wil vooral serieus worden benaderd.
Focusgroepen met kinderen werken anders dan focusgroepen met volwassenen. Wanneer kinderen op de juiste manier worden betrokken, dan zijn focusgroepen een waardevolle bron voor authentieke inzichten en creatieve en innovatieve ideeën. Door kinderen te betrekken tijdens verschillende fases van het ontwerptraject, zorgen we samen voor een betere gebruikerservaringen en dragen we bij aan een kindgerichte digitale wereld.
Wil je weten welke onderzoeksmethodes wij naast focusgroepen nog meer aanbieden om kinderen en jongeren te betrekken tijdens het ontwerpproces? Neem een kijkje op onze website.