Filosofie

Kids denken, voelen en doen anders dan volwassenen. Onderzoek doen met - en ontwerpen voor - kids vereist dan ook een eigen aanpak.

UXkids werkt volgens het Design Thinking-model: een oplossingsgerichte werkwijze die begint en eindigt bij de gebruiker. Bij UXkids is dit de jonge gebruiker.

Kinderen kijken samen naar een tablet
Kinderen kijken samen naar een tablet
Kinderen kijken samen naar een tablet

Kinderen en jongeren als doelgroep

Bij UXkids ligt de focus op kinderen en jongeren tot 18 jaar oud; een uitdagende en gevarieerde doelgroep. Hierin onderscheiden we ons van andere (ontwerp)bureaus.

Sinds de oprichting van UXkids in 2013 hebben we meer dan 1.000 kinderen en jongeren door middel van kwalitatief onderzoek betrokken bij onze projecten. Keer op keer nemen zij ons mee in hun belevingswereld. Zo blijven we leren welke wensen en behoeften zij hebben als het gaat om digitale producten. Deze kennis en ervaring nemen we mee in al onze ontwerpen.

Jij bent niet je gebruiker. Dit mantra geldt voor alle gebruikersgroepen, maar zeker - en misschien nog meer- voor jonge gebruikers. Nog steeds staan wij regelmatig versteld van hoe anders kinderen en jongeren denken ten opzichte van volwassenen. Hoe anders zij naar digitale producten kijken en hoe anders hun verwachtingen zijn bij een concept of ontwerp.

Rikki mascot

De 5 belangrijkste redenen waarom kinderen en jongeren anders zijn dan volwassenen:

Fysieke eigenschappen
zoals oog-handcoördinatie en fijne motoriek, zijn nog in ontwikkeling. 

Cognitieve vaardigheden
zoals leesvaardigheden en abstract denkvermogen, zijn nog in ontwikkeling. 

Sociaal-emotionele ontwikkeling 
kent grote verschillen per leeftijdsgroep.

Concentratie en motivatie 
zijn sterk afhankelijk van externe factoren.

Ervaring en voorkennis 
zijn beperkt waardoor ook hun referentiekader beperkt is.

Design Thinking

Bij UXkids betrekken we de jonge gebruikers zo veel mogelijk in ons denk- en ontwerpproces. Daarom zijn we fan van Design Thinking, waarbij de volgende principes centraal staan:

1 We ontwerpen (digitale) producten voor kinderen en jongeren. 
2 Kinderen en jongeren staan centraal.
3 Ons ontwerpproces is iteratief. 
4 We werken zoveel mogelijk in een multidisciplinair team. 
5 We werken oplossingsgericht. 

Een kind- en gebruiksvriendelijk ontwerp zorgt ervoor dat de content van onze klanten de jonge doelgroep ook echt bereikt. 

De vijf stappen van de Design Thinking-methode: Empathize, Define, Ideate, Prototype, Tes
De vijf stappen van de Design Thinking-methode: Empathize, Define, Ideate, Prototype, Tes
De vijf stappen van de Design Thinking-methode: Empathize, Define, Ideate, Prototype, Tes

De Design Thinking-methode volgt een iteratief proces bestaande uit vijf fases. Deze fases kunnen parallel lopen of herhaald worden wanneer nodig.

Digitale toegankelijkheid

Wij geloven dat iedereen recht heeft op deelname aan onze digitale wereld. Daarom houden wij bij elk ontwerp rekening met digitale toegankelijkheid.

Digitaal toegankelijk ontwerpen betekent dat een website, app of applicatie gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Een digitaal toegankelijk ontwerp houdt rekening met gebruikers met visuele, auditieve, motorische en cognitieve beperkingen, maar ook met tijdelijke beperkingen, zoals een gebroken arm.

Digitale producten bieden geweldige mogelijkheden voor mensen met een beperking. Bij UXkids benutten we die mogelijkheden optimaal. We bundelen onze krachten daarom graag met de juiste techniek en content om tot de meest toegankelijke oplossing te komen.

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie