Het belang van goed UI design voor jonge doelgroepen
25 sep. 2023
Laat het concept niet in zijn blootje staan, investeer ook in het digitale jasje.
Goed UI design voor jonge doelgroepen lijkt een ondergeschoven kindje te zijn. Het ‘digitale jasje’ ontbreekt; de extra stap die nodig is om ervoor te zorgen dat een goed uitgedacht concept en didactisch goede content de doelgroep ook daadwerkelijk bereiken.
Een ontwikkeling waar wij bij UXkids heel blij mee zijn is dat steeds vaker kinderen en jongeren worden betrokken via kinderpanels of een kinderraad. Waar we in 2013 bedrijven nog moesten uitleggen en overtuigen dat kinderen geen “kleine volwassenen” zijn, beschouwen vandaag de dag steeds meer bedrijven kinderen en jongeren als een volwaardige en eigen doelgroep. Het besef is er steeds meer dat we ons als volwassenen niet kunnen verplaatsen in jonge gebruikers. En bedrijven weten inmiddels ook dat kinderen en jongeren vol met heel goede (bruikbare, creatieve en onbegrensde) ideeën zitten.
Veel bedrijven steken tegenwoordig tijd en moeite in het ontwikkelen van concepten en content voor de jonge doelgroep. Daarnaast wordt tijd, aandacht en budget vrijgemaakt voor het betrekken van de doelgroep bij het uitdenken van het concept en/of het toetsen van de content. Beide zijn heel goede ontwikkelingen.
Wat ons opvalt is dat er tijdens het ontwikkelen van digitale producten voor kinderen en jongeren regelmatig een stap of onderdeel wordt overgeslagen. Dit gebeurt meestal niet bewust, het is eerder zo dat deze stap waarschijnlijk onbekend is of dat de meerwaarde ervan wordt onderschat. Hierdoor blijft het concept nog te vaak in ‘zijn blootje’ staan. Wat ontbreekt is het ‘digitale jasje’.
Dit digitale jasje wordt ook wel het UI (User Interface) design genoemd, ofwel een combinatie van het interactieontwerp en grafisch ontwerp. Laten we het ‘digitale jasje’ voor het gemak even vergelijken met een kledingstuk. Een nieuwe jas moet goed passen; hij moet functioneel zijn, b.v. waterdicht, passen bij het weer, dus niet te dik of te dun zijn, je moet er lekker in kunnen bewegen, en de dingen kunnen doen die je graag doet. Daarnaast moet je je er goed in voelen, de kleur mooi vinden en de jas moet “in de mode” zijn. Een jas, die niet aan bovenstaande eigenschappen voldoet, maakt weinig kans om een veel gedragen kledingstuk te worden. Hetzelfde geldt voor een digitaal product.
Naast concept en content moet dus ook de omgeving waarin de content wordt gecommuniceerd geschikt zijn voor de doelgroep. Ook hierbij geldt dat een interactieontwerp voor volwassen iets heel anders is dan een interactieontwerp voor kinderen en jongeren. Met als één van de grootste verschillen dat er in de doelgroep kinderen en jongeren tussen de verschillende leeftijden veel meer verschillen zitten dan bij volwassen gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de grote verschillen op het vlak van cognitieve-, motorische- en leesvaardigheden. Maar ook online trends en de snelle ontwikkeling van de markt zijn van grote invloed.
Hoe ontwerp je een goed UI (User Interface) voor kinderen en jongeren?
Oftewel, hoe kies je de juiste jas voor je doelgroep? Het antwoord is door je gebruikers tijdens alle stappen van het ontwerpproces te betrekken, niet alleen tijdens de conceptfase of voor het toetsen van de content. Hieronder een aantal vragen, die belangrijk zijn om te beantwoorden voor een interactieontwerp en grafisch ontwerp dat aansluit bij de wensen en verwachtingen van een specifieke leeftijdsdoelgroep:
Hoeveel content bied je aan en wanneer?
Waar begin je mee?
In welke volgorde bied je de content aan?
Hoe bied je de content aan?
Hoe trek je de aandacht en maak je de gebruiker nieuwsgierig?
Hoe begeleid je de doelgroep zodat ze kunnen exploreren (wat belangrijk is, zeker voor jonge kinderen) terwijl je ze toch begeleidt om te zorgen dat alle belangrijke informatie hen bereikt?
Hoe spreek je de gebruiker aan? Welke terminologie gebruik je?
Hoe trigger je de gebruiker om terug te komen?
Welke belevingswereld past bij de doelgroep?
Met een passend jasje is de cirkel echt rond en heb je als bedrijf op alle vlakken de doelgroep meegenomen. Zo zorg je ervoor dat de inspanningen m.b.t. het concept en de content ook beloond worden en de content de doelgroep op een efficiënte, snelle, passende, leuke en uitdagende manier bereikt.
Ben je bezig met een omgeving voor kinderen en/of jongeren en hulp kunnen gebruiken bij het “digitale jasje”? Laat het ons weten. We denken graag met je mee tijdens een vrijblijvend (digitaal) kopje thee/koffie !