Het belang van User Persona's in het Ontwerpproces

11 sep. 2023

User Persona's vormen een belangrijke tool in het Ontwerpproces
User Persona's vormen een belangrijke tool in het Ontwerpproces

Bij UXkids staat de gebruiker altijd centraal. We maken gebruik van verschillende methoden om de gebruiker in kaart te brengen, waaronder het creëren van user persona's. User persona's spelen een belangrijke rol in de Define-fase van het Design Thinking-proces en vormen tevens de leidraad tijdens de Ideation-fase. Ze bieden een effectieve manier om inzicht te krijgen in de behoeften, motivaties en voorkeuren van gebruikers. In dit blogartikel verkennen we de toegevoegde waarde van user persona's en hun bijdrage aan het ontwerpen van digitale producten.

Wat zijn User Persona's?

User persona's zijn beschrijvingen van fictieve gebruikers die de belangrijkste kenmerken, doelen, gedragingen en behoeften van de doelgroep vertegenwoordigen. 

User persona’s kunnen op twee manieren worden samengesteld. Bij het samenstellen van ad-hoc persona’s vertrouwt de ontwerper op zijn empathisch vermogen en eerder opgedane kennis over de gebruiker. Daar tegenover staan datagedreven persona’s, die gebaseerd zijn op inzichten uit onderzoek, zoals kwalitatief onderzoek en/of desk research. 

User persona's begeleiden het team tijdens de Ideation-fase en helpen bij het creëren van een goede gebruikerservaring voor de doelgroep. 

Het belang van User Persona's:

User persona’s vormen een waardevolle tool niet alleen voor ontwerpers, maar voor iedereen die betrokken is bij het ontwerp- en ontwikkelproces van een (digitaal) product. We zetten een aantal voordelen voor het werken met user persona’s op een rij:

  • User persona’s brengen een multidisciplinair team dichter bij elkaar. Niet alleen de communicatie over expertises heen wordt makkelijker, door de taal van de gebruiker te spreken, ook wordt de productontwikkeling een gezamenlijke verantwoordelijkheid. ‘Roos van Marketing’ en ‘Piet van Techniek’ willen ten slotte allebei dat persona Susie haar persoonlijke doelen bereikt. 

  • User persona’s geven inzicht in de gebruikersbehoeften door specifieke wensen en doelen van de gebruikers te identificeren. Door deze behoeften te linken aan een fictief persoon wordt het veel makkelijker om je in te leven in, en rekening te houden met, de gebruiker tijdens het ontwerp- en ontwikkelproces.

  • User persona’s helpen bij het nemen van weloverwogen ontwerpbeslissingen. Ze helpen bij het stellen van prioriteiten en het kiezen van functionaliteiten die van toegevoegde waarde zijn voor de doelgroep. Deze manier van denken vanuit de gebruiker vormt de basis van het design thinking proces, met als gevolg een goede gebruikerservaring.

De rol van User persona’s bij UXkids; “Je bent niet je gebruiker.” 

Bij UXkids werken we graag met user persona’s. Afhankelijk van het project werken we zowel met ad-hoc als met datagedreven user persona’s. Zeker als het gaat om apps voor kinderen, vormen ad-hoc user persona’s een laagdrempelige tool om onze klanten kennis te laten maken met hun jonge doelgroep. Kinderen denken, voelen en doen anders dan volwassenen. 

Ook datagedreven user persona’s spelen bij UXkids een belangrijke rol. Denk aan een nieuw concept of idee, waarbij nog niet alle functionaliteiten bekend zijn. Door middel van inventariserend gebruikersonderzoek dompelt UXkids zich helemaal onder in de doelgroep en worden veel voorkomende eigenschappen, gewoonten, wensen, behoeften en doelen van de gebruikers in kaart gebracht. 

Het creëren van datagedreven user persona's bestaat bij UXkids uit vier stappen:

  1. Onderzoekers verzamelen gegevens en inzichten over de gebruikers door middel van een inventariserend onderzoek.

  2. De verzamelde gegevens worden geanalyseerd om de belangrijkste kenmerken, doelen en behoeften van de gebruikers te identificeren. Ook wordt bepaald hoeveel verschillende persona’s er nodig zijn om de doelgroep in kaart te brengen.

  3. Inzichten uit het inventariserend onderzoek worden aangevuld en verder onderbouwd o.b.v. desk research.

  4. De user persona's worden ‘tot leven gebracht’ met een naam, foto en gedetailleerde beschrijving.

User persona's zijn een krachtig hulpmiddel bij het ontwerpen van digitale producten. Ze bieden waardevolle inzichten in de behoeften, doelen en gedragingen van gebruikers, waardoor ontwerpers gerichte en gebruiksvriendelijke oplossingen kunnen creëren.

Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten over hoe UXkids de gebruiker betrekt tijdens het ontwerp- en ontwikkeltraject van apps voor kinderen en jongeren? Kijk dan eens naar hoe wij kinderen en jongeren betrekken d.m.v. kwalitatief onderzoek.

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie