Meer aandacht voor UX in E-health voor kinderen en jongeren

13 feb. 2024

UX in E-health voor kinderen en jongeren is belangrijk voor een goede gebruikerservaring
UX in E-health voor kinderen en jongeren is belangrijk voor een goede gebruikerservaring

De wereld digitaliseert en deze ontwikkeling zien we ook in de gezondheidszorg, in de vorm van E-health voor kinderen en jongeren. Digitale producten, zoals mobiele apps, websites en wearables, worden steeds vaker gebruikt om de toegang tot zorg te verbeteren, de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te vergemakkelijken, en het beheer van gezondheidsinformatie te optimaliseren. Ondanks de groeiende populariteit en het potentieel van digitale producten in de zorg kan de digitalisering sneller en beter. Zeker voor de jonge patiënt! Dat is mijn ervaring als UX’er en moeder.  

Ik zag ruim een jaar geleden hoe mijn, destijds 10-jarige, zoon nog tijdens ons bezoek aan het ziekenhuis afhaakte. Dat was op het moment dat hij van de arts een al 10 x gekopieerd A4'tje, met tabel in excel-stijl en wazig-plaatje van een peuter erop, kreeg waarop hij een dagboek moest gaan bijhouden. Het was de combinatie van schaamte (“Dit is voor baby’s”) en zich niet serieus genomen voelen waardoor hij meteen zijn hakken in het zand zette. Een vervelende ervaring voor hem en voor mij. Als moeder betekende dit een nog grotere uitdaging om de data te verzamelen die door de arts werd gevraagd. Na die ervaring ben ik gaan opletten en navragen en kwam ik erachter dat er in de zorg nog weinig gebruik wordt gemaakt van het enorme potentieel van E-health voor kinderen en jongeren. En, nog opvallender, wanneer er digitale producten worden ontwikkeld dat er nog weinig tijd en aandacht wordt besteed aan het ontwerpen van een goede gebruikerservaring (UX).

Waarom een goede UX in E-health voor kinderen en jongeren belangrijk is

Hieronder geef ik 5 redenen waarom meer aandacht geven aan een goede UX, bij het ontwerpen van digitale zorgproducten voor kinderen en jongeren, loont.

  1. Je bereikt de jonge patiënt (écht)

    Een digitale (diagnose)vragenlijst, dagboek of het digitaal beschikbaar maken van informatie over een opname of behandeling is een goede eerste stap. Een eerste stap, maar daarmee ben je er nog niet. Wil de content de jonge gebruiker ook echt bereiken, dan moet het digitale aanbod ontworpen worden met de wensen, behoeften, verwachtingen en capaciteiten van de gebruiker als uitgangspunt. Met een ontwerp dat aansluit bij de jonge doelgroep creëer je een omgeving die geruststellend en vertrouwd aanvoelt. Wanneer een digitale omgeving de jonge gebruiker aanspreekt, zal een jonge patiënt deze eerder, vaker en langer gebruiken. Een passend ontwerp vormt de basis. 


  2. Je vergroot de betrokkenheid van kinderen en jongeren bij hun eigen zorg

    Wanneer interactieve elementen, spraakherkenning, gamification-technieken of beloningsstructuren op de juiste manier worden ingezet, kunnen jonge gebruikers worden aangemoedigd om actiever deel te nemen aan hun zorgproces. Bij meer betrokkenheid is er meer inzicht in en gevoel van controle over de eigen gezondheid, dit kan ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich gesterkt voelen, meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid en zorgen voor een grotere bereidheid om actief deel te nemen aan hun eigen zorg. Door de betrokkenheid te vergroten, zal een behandeling serieuzer worden genomen en kan bv. therapietrouw bij kinderen en jongeren verbeteren.


  3. Je ondersteunt ouders en verzorgers

    Een bijkomend voordeel van kindvriendelijk ontworpen digitale producten is dat het ouders/verzorgers en zorgverleners ondersteunt en ontlast bij het zorgen voor de gezondheid van kinderen en jongeren. Het maakt het voor verzorgers makkelijker informatie te verzamelen en de jonge patiënt te betrekken, waardoor passende zorg kan worden gegeven. Een betere ervaring voor kinderen en jongeren betekent meteen dus een betere ervaring voor ouders/verzorgers en zorgverleners. 


  4. Je houdt rekening met iedereen

    Zorg je voor een goede UX in E-health, dan zorg je meteen voor een toegankelijke en inclusieve omgeving. Zo houd je niet alleen rekening met de verschillende gebruikers maar voldoe je ook gelijk aan de toegankelijkheidsrichtlijnen volgens de EAA. Want ook, of misschien wel juist, in de zorg moet rekening worden gehouden met de diverse behoeften van kinderen en jongeren, waaronder die met fysieke, cognitieve of sensorische beperkingen. Door te zorgen voor een toegankelijk ontwerp, kunnen zorgdiensten inclusiever worden en een bredere groep jonge patiënten bedienen.


  5. Je faciliteert preventieve zorg

    Tot slot kunnen interactieve en visueel aantrekkelijke digitale media informatie beter overbrengen en kinderen en jongeren meer ondersteunen bij het aanbieden van educatieve middelen, herinneringen aan vaccinaties of screenings en het faciliteren van gezonde levensstijlkeuzes. Door een goede UX in E-health kunnen zorginstellingen en ouders jonge patiënten aanmoedigen om proactief voor hun gezondheid te zorgen. 

Wat een wereld van verschil had het geweest wanneer mijn zoon twee jaar geleden een dagboek app had kunnen installeren op zijn telefoon/tablet. En wanneer het ontwerp van die app rekening had gehouden met de behoeften, verwachting en capaciteiten van kinderen van zijn leeftijd; een app met een aansprekende, intuïtieve en motiverende omgeving. 

Investeren in een goede UX betekent een aanzienlijke impact op de gezondheid en het welzijn van jonge patiënten. Het betekent betere toegang tot de zorg, tijdswinst bij alle partijen, maar bovenal een meer positieve ervaring van jonge patiënten en hun families. Hoog tijd om de behoeften van jonge gebruikers in de E-health serieuzer te nemen en digitale oplossingen te creëren die echt aansluiten bij hun wensen, verwachtingen en ervaringen.


Bij UXkids staat de jonge gebruiker centraal. We denken graag mee en zetten onze kennis en ervaring graag in om digitale producten in de zorg te verbeteren. Wil je meer weten over wat UXkids kan betekenen? Kijk dan o.a. bij expertise of neem contact met ons op.

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie