Een toegankelijke digitale doorstroomtoets voor álle leerlingen in groep 8

Stichting Cito

E-health

case header afbeelding

Een toegankelijke digitale doorstroomtoets voor álle leerlingen in groep 8

Stichting Cito

E-health

case header afbeelding

Een toegankelijke digitale doorstroomtoets voor álle leerlingen in groep 8

Stichting Cito

E-health

case header afbeelding

Project

Project

Project

Project

Vanaf 2024 maken alle leerlingen in groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Stichting Cito ontwikkelt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een doorstroomtoets die de overheid beschikbaar stelt aan alle scholen in Nederland. Het ontwerp van de nieuwe DOE-doorstroomtoets moet toegankelijk zijn voor elke leerling in Nederland, ongeacht of de leerling slechtziend of dyslectisch is of het reguliere of speciale onderwijs volgt.


UXkids vertaalde de interne doelen en de wensen en behoeften van de gebruikers naar een interactieontwerp en grafisch ontwerp voor de DOE-doorstroomtoets (afname-omgeving voor de leerling) en de afnamemonitor voor de leerkracht. Bij de ontwikkeling stond de kind- en gebruiksvriendelijkheid, een nieuwe en onderscheidende look & feel en digitale toegankelijkheid centraal. In het onderzoek hebben we met behulp van een klikbaar prototype tijdens één-op- één sessies met leerlingen uit het reguliere onderwijs het ontwerp gevalideerd en aangescherpt. Binnenkort volgt een validatie met leerlingen met ondersteuningsbehoeften.

Vanaf 2024 maken alle leerlingen in groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Stichting Cito ontwikkelt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een doorstroomtoets die de overheid beschikbaar stelt aan alle scholen in Nederland. Het ontwerp van de nieuwe DOE-doorstroomtoets moet toegankelijk zijn voor elke leerling in Nederland, ongeacht of de leerling slechtziend of dyslectisch is of het reguliere of speciale onderwijs volgt.

UXkids vertaalde de interne doelen en de wensen en behoeften van de gebruikers naar een interactieontwerp en grafisch ontwerp voor de DOE-doorstroomtoets (afname-omgeving voor de leerling) en de afnamemonitor voor de leerkracht. Bij de ontwikkeling stond de kind- en gebruiksvriendelijkheid, een nieuwe en onderscheidende look & feel en digitale toegankelijkheid centraal. In het onderzoek hebben we met behulp van een klikbaar prototype tijdens één-op- één sessies met leerlingen uit het reguliere onderwijs het ontwerp gevalideerd en aangescherpt. Binnenkort volgt een validatie met leerlingen met ondersteuningsbehoeften.

Hier zijn we trots op

Hier zijn we trots op

Hier zijn we trots op

Hier zijn we trots op

UXkids ontwierp een toegankelijke digitale DOE-doorstroomtoets, rekening houdend met de wensen en behoeften van zowel leerlingen uit het reguliere onderwijs als leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Ook hebben we de wensen en behoeften vanuit Stichting Cito, de inzichten uit eerder (door UXkids) uitgevoerd onderzoek en de WCAG-richtlijnen meegenomen in het interactieontwerp en grafisch ontwerp.

UXkids ontwierp een toegankelijke digitale DOE-doorstroomtoets, rekening houdend met de wensen en behoeften van zowel leerlingen uit het reguliere onderwijs als leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Ook hebben we de wensen en behoeften vanuit Stichting Cito, de inzichten uit eerder (door UXkids) uitgevoerd onderzoek en de WCAG-richtlijnen meegenomen in het interactieontwerp en grafisch ontwerp.

UXkids ontwierp een toegankelijke digitale DOE-doorstroomtoets, rekening houdend met de wensen en behoeften van zowel leerlingen uit het reguliere onderwijs als leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Ook hebben we de wensen en behoeften vanuit Stichting Cito, de inzichten uit eerder (door UXkids) uitgevoerd onderzoek en de WCAG-richtlijnen meegenomen in het interactieontwerp en grafisch ontwerp.

logo Cito

Expertise

Kwalitatief onderzoek & Ontwerp

Doelgroep

Kinderen | 6-12 jaar

Medium

Website

Doorlooptijd

5 maanden

Wil je meer weten over dit project?

Een aantal opgeleverde schermen van de DOE-doorstroomtoets.

"We zijn erg tevreden over de door UXkids ontwikkelde toegankelijke afname-omgeving. Door uitgebreid gebruikersonderzoek is deze volledig afgestemd op de leerlingen. De samenwerking met de zeer kundige medewerkers van UXkids was heel waardevol en verliep uitstekend."

Maaike van Groen

Projectmanager DOE

"We zijn erg tevreden over de door UXkids ontwikkelde toegankelijke afname-omgeving. Door uitgebreid gebruikersonderzoek is deze volledig afgestemd op de leerlingen. De samenwerking met de zeer kundige medewerkers van UXkids was heel waardevol en verliep uitstekend."

Maaike van Groen

Projectmanager DOE

Rikki mascot

Leerlingen met ondersteuningsbehoeften zijn leerlingen met:

Leerlingen met ondersteuningsbehoeften zijn leerlingen met:

Leerlingen met ondersteuningsbehoeften zijn leerlingen met:

  • een auditieve beperking

  • een visuele beperking (inclusief kleurenblindheid)

  • een taalontwikkelingsstoornis

  • dyslexie en dyscalculie

  • een ontwikkelingsstoornis zoals autisme, aandachtstekort en/of hyperactiviteit

  • een motorische / fysieke beperking

Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie