Project
De Koninklijke Bibliotheek ontwikkelde een nieuwe app voor jongeren tussen 12 en 18 jaar oud, met als doel het bevorderen van leesvaardigheden en geletterdheid onder jongeren op het vmbo en mbo.
UXkids was verantwoordelijk voor het ophalen van inzichten in de belevingswereld van vmbo- en mbo-leerlingen met betrekking tot digitaal lezen. Om alle benodigde ‘ingrediënten’ voor een nieuwe app te verzamelen deden we deskresearch en voerden we kwalitatieve één-op-één gesprekken met jongeren. Het resultaat van het inventariserend onderzoek was een uitgebreid rapport met inzichten en advies voor de Koninklijke Bibliotheek. Die inzichten zijn ook gebruikt door het reclamebureau dat verantwoordelijk was voor het bedenken van het concept van de app; de LEES-app.
Hier zijn we trots op
We dompelden onszelf tijdens dit project helemaal onder in de belevingswereld van de jonge doelgroep. Zo konden we op een laagdrempelige manier de juiste vragen stellen aan tieners over een onderwerp dat hen niet direct aanspreekt.
Een beeld van de website van de Online Bibliotheek voor de jeugd van 12-18 jaar.