Project
De NTR, de publieke omroep, is altijd bezig met innovatie op het gebied van informatie, educatie, cultuur, jeugd en diversiteit. In 2019 zag de NTR potentie in het nieuwe en innovatieve karakter van de smartspeaker voor de verspreiding van haar Schooltv-content.
UXkids werd benaderd voor een onderzoek naar de gebruikerservaring en inzetbaarheid van een smartspeaker-toepassing waarbij leerlingen in gesprek gaan met en leren over een historisch figuur uit de geschiedenis. Door een combinatie van interviews met leerkrachten en focusgroepen en user tests met leerlingen uit groep 7 en 8 hebben we inzicht gekregen in zowel de wensen, verwachting en behoeften van leerlingen met betrekking tot de smartspeaker toepassing als ook het gebruik van de smartspeaker toepassing.
Hier zijn we trots op
We hebben een onderzoekopzet bedacht waarbij we op een efficiënte manier zowel leerkrachten als leerlingen hebben betrokken. Vanwege de goede samenwerking met de NTR konden we op scholen terecht om de smartspeaker-toepassing in de context van de school te kunnen testen.
Na het onderzoek hebben we samen met de NTR een artikel geschreven en gepubliceerd over het onderzoek, zoals genoemd in dit nieuwsbericht van NTR.
De NTR heeft onze bevindingen en ons advies m.b.t. de optimalisatie van de smartspeaker-toepassing meegenomen in de doorontwikkeling.

Afbeelding: Kinderen tijdens het testen van de smart speaker action ‘Hey Google, praat met Schooltv.'