Onderzoek naar een smartspeaker-toepassing voor de geschiedeniscanon

NTR - SchoolTV

Media & Cultuur

case header afbeelding

Onderzoek naar een smartspeaker-toepassing voor de geschiedeniscanon

NTR - SchoolTV

Media & Cultuur

case header afbeelding

Onderzoek naar een smartspeaker-toepassing voor de geschiedeniscanon

NTR - SchoolTV

Media & Cultuur

case header afbeelding

Project

De NTR, de publieke omroep, is altijd bezig met innovatie op het gebied van informatie, educatie, cultuur, jeugd en diversiteit. In 2019 zag de NTR potentie in het nieuwe en innovatieve karakter van de smartspeaker voor de verspreiding van haar Schooltv-content. 

UXkids werd benaderd voor een onderzoek naar de gebruikerservaring en inzetbaarheid van een smartspeaker-toepassing waarbij leerlingen in gesprek gaan met en leren over een historisch figuur uit de geschiedenis. Door een combinatie van interviews met leerkrachten en focusgroepen en user tests met leerlingen uit groep 7 en 8 hebben we inzicht gekregen in zowel de wensen, verwachting en behoeften van leerlingen met betrekking tot de smartspeaker toepassing als ook het gebruik van de smartspeaker toepassing.

Hier zijn we trots op

We hebben een onderzoekopzet bedacht waarbij we op een efficiënte manier zowel leerkrachten als leerlingen hebben betrokken. Vanwege de goede samenwerking met de NTR konden we op scholen terecht om de smartspeaker-toepassing in de context van de school te kunnen testen.

Na het onderzoek hebben we samen met de NTR een artikel geschreven en gepubliceerd over het onderzoek, zoals genoemd in dit nieuwsbericht van NTR.

De NTR heeft onze bevindingen en ons advies m.b.t. de optimalisatie van de smartspeaker-toepassing meegenomen in de doorontwikkeling.

logo ntr

Expertise

Kwalitatief onderzoek

Doelgroep

Kinderen | 6-12, Leerkrachten

Medium

Smartspeaker-toepassing

Doorlooptijd

4 weken

Wil je meer weten over dit project?

logo ntr

Expertise

Kwalitatief onderzoek

Doelgroep

Kinderen | 6-12, Leerkrachten

Medium

Smartspeaker-toepassing

Doorlooptijd

4 weken

Wil je meer weten over dit project?

logo ntr

Expertise

Kwalitatief onderzoek

Doelgroep

Kinderen | 6-12, Leerkrachten

Medium

Smartspeaker-toepassing

Doorlooptijd

4 weken

Wil je meer weten over dit project?

Asset A

Afbeelding: Kinderen tijdens het testen van de smart speaker action ‘Hey Google, praat met Schooltv.'

"UXkids is gespecialiseerd in onze doelgroep, kinderen van 9-12 en docenten. Staat open voor nog onontgonnen terrein, zoals Voice UX. En dankzij de zorgvuldige, vakkundige en betrokken inzet van UXkids, zijn wij erg blij met de uitgebreide feedback van onze potentiële gebruikers op onze smart speaker action ‘Hey Google, praat met Schooltv.'"

Liesbeth van de Kar & Erik Appelman

NTR Digitaal / Schooltv

"UXkids is gespecialiseerd in onze doelgroep, kinderen van 9-12 en docenten. Staat open voor nog onontgonnen terrein, zoals Voice UX. En dankzij de zorgvuldige, vakkundige en betrokken inzet van UXkids, zijn wij erg blij met de uitgebreide feedback van onze potentiële gebruikers op onze smart speaker action ‘Hey Google, praat met Schooltv.'"

Liesbeth van de Kar & Erik Appelman

NTR Digitaal / Schooltv

Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie