Onderzoek naar de Journalistiek game van Het Klokhuis

NTR - Het Klokhuis

Media & Cultuur

case header afbeelding

Onderzoek naar de Journalistiek game van Het Klokhuis

NTR - Het Klokhuis

Media & Cultuur

case header afbeelding

Onderzoek naar de Journalistiek game van Het Klokhuis

NTR - Het Klokhuis

Media & Cultuur

case header afbeelding

Project

Het Klokhuis (onderdeel van NTR) bracht in maart 2025 een vierdelige serie over journalistiek uit. Ter ondersteuning ontwikkelde het team een interactieve 3D-game voor kinderen van 9 tot 12 jaar. In de game leren zij spelenderwijs hoe nieuws wordt gemaakt en hoe ze nepnieuws kunnen herkennen. Om zeker te weten dat de game goed aansluit bij de doelgroep, werd het concept eerst getest met een prototype. Voor de tweede onderzoeksronde – waarin de complete game werd getest – schakelde NTR de expertise van UXkids in.

UXkids heeft het team van NTR ondersteund bij de voorbereiding, uitvoering en rapportage van het kwalitatieve gebruikersonderzoek. We gaven advies over de onderzoeksopzet, scherpten het script aan, werkten observatieformulieren uit en ontwikkelden een korte vragenlijst voor de kinderen. Tijdens de onderzoeksdag op een basisschool in Den Haag observeerden en testten we samen met de kinderen de game in de praktijk. Tot slot bundelden we alle inzichten en onze aanbevelingen in een helder onderzoeksrapport.

Hier zijn we trots op

De fijne samenwerking met het leuke en gedreven team van NTR. We zijn trots dat we hebben kunnen bijdragen aan een game die kinderen spelenderwijs kritisch leert kijken naar nieuws.

Er is meer informatie over de 3D game 'Brand!'en het onderzoek online te vinden. De game heeft tijdens de Prix Europa een 'Special Commendation' ontvangen in de categorie Digital Media.

logo ntr

Expertise

Kwalitatief onderzoek

Doelgroep

Kinderen | 6-12

Medium

Game

Doorlooptijd

2 weken

Wil je meer weten over dit project?

logo ntr

Expertise

Kwalitatief onderzoek

Doelgroep

Kinderen | 6-12

Medium

Game

Doorlooptijd

2 weken

Wil je meer weten over dit project?

logo ntr

Expertise

Kwalitatief onderzoek

Doelgroep

Kinderen | 6-12

Medium

Game

Doorlooptijd

2 weken

Wil je meer weten over dit project?

Afbeeldingen van het startscherm van de game.

Afbeelding: Het startscherm van de 3D game 'Brand!' van Het Klokhuis over Journalistiek

Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie
Een groep kinderen kijkt naar een tablet

We horen graag van je

Heb jij een vraag of een leuk project? Wij denken graag met je mee!

Rikki illustratie