Project
Het Klokhuis (onderdeel van NTR) bracht in maart 2025 een vierdelige serie over journalistiek uit. Ter ondersteuning ontwikkelde het team een interactieve 3D-game voor kinderen van 9 tot 12 jaar. In de game leren zij spelenderwijs hoe nieuws wordt gemaakt en hoe ze nepnieuws kunnen herkennen. Om zeker te weten dat de game goed aansluit bij de doelgroep, werd het concept eerst getest met een prototype. Voor de tweede onderzoeksronde – waarin de complete game werd getest – schakelde NTR de expertise van UXkids in.
UXkids heeft het team van NTR ondersteund bij de voorbereiding, uitvoering en rapportage van het kwalitatieve gebruikersonderzoek. We gaven advies over de onderzoeksopzet, scherpten het script aan, werkten observatieformulieren uit en ontwikkelden een korte vragenlijst voor de kinderen. Tijdens de onderzoeksdag op een basisschool in Den Haag observeerden en testten we samen met de kinderen de game in de praktijk. Tot slot bundelden we alle inzichten en onze aanbevelingen in een helder onderzoeksrapport.
Hier zijn we trots op
De fijne samenwerking met het leuke en gedreven team van NTR. We zijn trots dat we hebben kunnen bijdragen aan een game die kinderen spelenderwijs kritisch leert kijken naar nieuws.
Er is meer informatie over de 3D game 'Brand!'en het onderzoek online te vinden. De game heeft tijdens de Prix Europa een 'Special Commendation' ontvangen in de categorie Digital Media.

Afbeelding: Het startscherm van de 3D game 'Brand!' van Het Klokhuis over Journalistiek



