Project
Koninklijke Visio, het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, biedt informatie en advies, maar ook verschillende vormen van onderzoek, begeleiding, revalidatie, onderwijs en wonen. Visio wil de inzetmogelijkheden van en de behoeften naar een spraakgestuurde toepassing onderzoeken onder haar leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs en onder meervoudig beperkte cliënten op een woongroep.
UXkids heeft een onderzoek opgezet en uitgevoerd naar spraaktechnologie voor leerlingen met een visuele beperking. Met dit onderzoek haalden we informatie op over de leer- en leefomgeving en de wensen en behoeften van leerlingen en cliënten met betrekking tot leren. Het project heeft geleid tot een uitgebreid rapport met advies aan Koninklijke Visio over de kansen en voorwaarden voor het ontwikkelen van een spraakgestuurde toepassing en de belangrijkste thema's die spelen onder de doelgroep.
Hier zijn we trots op
Het is ons gelukt om passende onderzoeksactiviteiten toe te passen, waarmee we inzicht kregen in de belevingswereld van de verschillende doelgroepen. Door een lesprogramma in combinatie met storytelling in het basisonderwijs, focusgroepen met leerlingen op het Voortgezet Speciaal Onderwijs en shadowing op een woongroep met meervoudig beperkte cliënten, konden we ons onderdompelen in de wereld van leerlingen met een visuele beperking. Zo hebben we een beeld kunnen schetsen van de mogelijkheden en belemmeringen met betrekking tot de inzetmogelijkheden van en de behoeften naar een spraakgestuurde toepassing.
Empathize fase | Design Thinking
Empathize is de eerste stap uit het Design Thinking-proces. Deze fase kenmerkt zich door het verkennen van een vraagstuk, het ophalen van informatie bij de doelgroep en het in kaart brengen van de context. Onderzoekers dompelen zich onder in de wereld van een doelgroep en schetsen op basis van de opgedane kennis een beeld van de bij het vraagstuk behorende mogelijkheden en belemmeringen.